Hidrolik Rulmanlar (C.S.C.)
Gelişen teknolojiler ve yeni araç imalatçılarının ihtiyaçları nedeniyle pedal ile kol arasında düz çizgi şeklinde bir kablo yerleştirmek artık çok daha zor bir hal almıştır. Bu nedenle de günümüzde çok daha fazla sayıda araçta hidrolik sistemler kullanılmaktadır. Bu sistemler, manuel sistemlere kıyasla hem daha esnek hem de daha güvenilirdir. Öncelikle pedal kullanımını hem daha verimli hem de daha tutarlı hale getirir.
İkinci olarak ise kullanılan malzeme çok daha hafif (standart debriyaj sistemi komutasına kıyasla %70 daha hafif) ve çok daha kompakt yapıdadır. Bu teknolojinin OE projelerinde uygulamaya konulmasının daha kolay olmasının asıl sebebi budur. Pazardaki bu trende yanıt olarak Valeo, birçok farklı hidrolik parça geliştirmiştir: debriyaj üst merkezi (CMC), debriyaj alt merkezi (CRC) ve hidrolik rulman (CSC). Hem debriyaj üst merkezi hem de debriyaj alt merkezi “yarı hidrolik” sistemde kullanılıyorken “tam hidrolik” sistem ise CMC ve CSC’yi kullanır.
2017 yılında, 131 milyon aracın CSC ile donatılması beklenmektedir. Bu doğrultuda da Valeo, Fiat 500, Punto, Ford Fiesta, Focus, Hyundai Sonata, Mercedes A Class, Opel Corsa, Renault Clio, Megane, Ssangyong Actyon ve Volkswagen Transporter gibi önemli modelleri kapsayan 150’den fazla parça numarasından oluşan bir ürün serisi sunmaktadır. “Yarı hidrolik” sistemde olduğu gibi tam hidrolik sistem de hidrolik frenler ile aynı prensibe dayanmaktadır ve bir vericiden (CMC), bir hortumdan ve bir de alıcıdan oluşur. “Tam hidrolik” sistemde alıcı, hidrolik rulmandır (CSC).
CSC, debriyaj kolunu ve klasik debriyaj rulmanını ortadan kaldıran entegre bir debriyaj rulmanına sahip hidrolik silindirdir. Ana silindire hortum aracılığıyla bağlanır. CSC, debriyaj kapağı diyaframı ile doğrudan temas halinde olduğundan hidrolik sistemin verimliliğini arttırır.
CSC’nin avantajı, çatalı ve debriyaj rulmanını ortadan kaldırmasıdır. Bu sayede çatalın yük altında deforme olması durumu sona ermekte ve debriyaj sisteminin verimliliği de artmaktadır. Bu nedenle pedal yükü de azalmıştır. CSC, vites kutusu giriş miliyle eşmerkezlidir. Bu da bileşen sayısını azalttığından araca monte edilmesini kolaylaştırır. 1990'ların ortalarına kadar debriyaj hidrolik serbest bırakma teknolojisi, fren hidroliği teknolojisine benzer yapıdaydı ve alüminyumdan yapılmış bir ana silindirden ve çelik ve kauçuktan yapılmış bir boruya bağlı bir dökme demir serbest bırakma silindirinden ibaretti.
Alt düzeneğin ağırlığı yaklaşık 1.000 gramdır. Rulmanı, çatalı ve yönlendirme tüpü ile birlikte tüm tertibat yaklaşık 1.700 gram ağırlığındaydı. 1990'ların başından itibaren plastik malzemelerin ve CSC’nin kullanımının yaygınlaşması ile birlikte parçaların hem ağırlığı hem de maliyeti önemli ölçüde azaldı. Artık alt tertibatın (CMC, boru, CSC) toplam ağırlığı yaklaşık 400 gram.
Debriyaj rulmanının, çatalın ve yönlendirme tüpünün ortadan kalkması nedeniyle hidrolik fonksiyonun tamamının ağırlığı da %75 oranında azalmış durumda. Valeo Bilgisi: CSC, Debriyaj muhafazası içinde yer aldığından bu parçanın değiştirilmesi, yarı hidrolik sistemlerdekinden daha uzun sürmektedir (debriyajın değiştirilmesiyle aynı süre). Bu nedenle debriyajı değiştirirken CSC’yi de sistematik olarak değiştirmelisiniz.